Проучване сочи, че регионалните медии са прекалено зависими от местната власт

1_1Актуално проучване сочи, че регионалните медии са прекалено зависими от местната власт. Това не е новина, но Любомир Кутин от Центъра за изследване на демокрацията припомня някои азбучни истини, които сме забравили. В изследването се цитира и Ловеч, което не е изненада.
Местните власти често се изкушават да въздействат върху регионалните медии. На места разследващата журналистика и информация за финансирането на медиите почти липсва.
Това каза Любомир Кутин пред БНР във връзка с публикуваното изследване дни след местния вот.
Проучването е на Центъра за изследване на демокрацията, в него се анализира състоянието на местните медии.
Кутин каза още: „Целта на изследването беше да бъдат обхванати регионалните медии, тъй като наблюденията сочат, че у нас те не са позиционирани в публичното пространство. По места те имат сериозно въздействие върху локалния живот и процесите. Изследвахме над 179 регионални издания и прегледахме над 3500 публикации. Пловдив, Варна, Бургас и Благоевград са привилегировани градове, които в много по-голяма степен са във фокуса на общественото внимание на националния и международен обмен.
Други градове, като Перник, Монтана, Ловеч, Ямбол и Силистра, са поле за националните медии и това е една препоръка, която отправяме и към местните власти в тези градове – да потърсят едно по-добро национално позициониране.Според ЦИД в различните области на България обществените и частните медии са различно представени. В градове като Ловеч, Монтана, Силистра и Ямбол частните медии нямат нито един техен кореспондент. Журналисти от регионални издания заявяват пред анкетьорите на ЦИД, че по места купуването на медии се оформя като все по-масова практика. Така кметовете и общинарите се сдобиват с нужния им медиен комфорт, а по време на избори в публичното пространство се налага желаният от политиците тон. На част от служителите в местните администрации пък се дава задача да подават на купените медии контролирана информация. Сред порочните практики, които ЦИД описва, е, че към определени електронни медии, печатни издания и интернет сайтове се насочват рекламни бюджети под формата на общински обяви, информационни кампании по европрограми и т.н.

Масово явление е общинските предприятия да се рекламират на точно определени места, подбрани по лоялност. Обобщението в доклада е, че финансовото състояние на много от регионалните медии е изключително тежко и че издателите им са принудени да правят различни компромиси, за да осигурят съществуването им.

Кутин обясни, че голямата зависимост на регионалните медии от властта има различни форми: „Изследването показа, че местните власти често се изкушават да въздействат върху регионалните медии. Формите на въздействие имат различни прояви. Това са например специално назначени пиари, които разпространяват контролирана информация или възлагане на поръчки за информационно обслужване за отразяване на Общинския съвет или определени инициативи на общинската администрация. Обществените медии са зависими от подобен тип договори. Друга форма е насочването на рекламни бюджети към определени медии, под формата на общински обяви без достатъчно аргументи за подбора им или публикуване на обяви на фирми с общинско или държавно участие и т.н.“
Кутин беше категоричен, че на много места в провинцията отсъства разследващата журналистика. Много от медиите не публикуват и правилата, по които се финансират, което пък ги поставя в сивата икономическа и информационна зона. (по БНР)

Advertisements

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s