Корабът „Ловеч” или „Отмъщението на Чаушеску”

1LovechFFlite06012012Не много известен факт в нашия град е историята на моторния кораб „Ловеч“, макар че по времето на социализма доста е писано. Той бил известен сред моряците с прозвището „Отмъщението на Чаушеску”.

На 21 януари 1975 г. в 11 часа в град Кюстенджа, социалистическа Румъния, е вдигнат българският флаг на новопостроения кораб, носещ името на град Ловеч. За събитието съобщава от първа страница ловешкият в. „Заря на комунизма” в бр. 28 от 1975 г. Морският съд пори вълните на световния океан 25 години, после е бракуван.

Тогавашният единствен вестник в Ловеч публикува телеграма до градския комитет на БКП в Ловеч от капитана на кораба Стефан Чамурджиев. В телеграмата се казва: „ Ние, екипажът, поемаме задължението да пазим чист и неопетнен флага – този символ на нашата родина, а кораб „Ловеч” да продължава да носи по всички морета и океани славата на нашия трудолюбив народ.” В духа на социалистическото дръзновение екипажът заявява, че ще даде „своя принос за претворяване в дела историческите решения на Десетия конгрес на БКП, за достойно посрещане на Единадесетия конгрес.”
Отговор изпраща бюрото на Градския комитет на партията в Ловеч. В телеграма до екипажа на моторния кораб, носещ името на града, пише: „За укрепване на връзките между трудещите се от окръжния град и екипажа на кораба бюрото препоръчва на ГК на ДКМС и Окръжния пионерски дом да поемат шеството на кораба, а Градският народен съвет да попълни библиотеката му с нови книги и книги за града, както и да осигури панорамна снимка с изглед от Ловеч.” Местните партийни лидери препоръчват още, да се установят „трайни дружески връзки на партийни, младежки и профсъюзни организации, както и на трудови колективи с екипажа на най-новия български кораб „Ловеч”.
Моторният кораб „Ловеч” е построен в корабостроителницата на румънския град Браила за обслужване на морските товарни линии в Европа. На 22 януари плавателният съд хвърля котва в пристанище Варна, а на 25 януари официално е вдигнат националния флаг в български води.
Кръстницата на кораба е председателката на организацията на демократичните жени в Браила – Андрей Елена. Първи капитан е Стефан Чамурджиев, а първи главен механик – Иван Андреев. Корабът е със следните размери: дължина – 106,2 метра, широчина – 14,8 метра и газене при пълно натоварване – 7,06 метра (дедуейт 4750 тона). Главният двигател, 6-цилиндров дизел с мощност 3000 к.с. при 215 об./мин., произведен през 1973 г. в завода „Юготурбина” – Югославия, му позволява скорост от 13 възела. След кратък пробен рейс корабът се включва в линията Бургас – Западна Европа. С 2500 тона различни товари поема курс към Хамбург и Анверс. Попътно натоварва и 500 тона консерви в Солун.
В състава на флота на пaраходство „Български морски флот“, корабът „Ловеч” плава до 16 август 2000 г. Отписан е от Регистъра на големите кораби към Морска администрация – Варна, на 28 септември 2000 г. и е нарязан за скраб.
Един любопитен факт е отбелязан във варненския „Морски вестник” от януари 2012 г. Там пише, че корабът „Ловеч” бил наричан между моряците с прозвището „Отмъщението на Чаушеску”. Не е ясно дали това се дължи на качествата на плавателния съд или на някаква аналогия със съдбата на бившия румънски диктатор Николае Чаушеску, който бе разстрелян на 25 декември 1989 г.

Светлана ПЕТРОВА, Регионална библиотека

Advertisements

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s