Атракционен влак ще мине през Ловеч в понеделник, 27 март

 

На 27 март, понеделник, по железопътната линия Левски – Ловеч – Троян ще мине атракционен влак, теглен от действащ музеен парен локомотив. Това е реставрираният за движение на собствен ход музеен парен локомотив No: 16.27. За първи път, за разлика от предходните атракционни пътувания, в състава на влака ще бъдат включени само и единствено товарни вагони (13 броя).

Туристите ще пътуват паралелно на линията с автобус и на определените места ще слизат, за да снимат ефектното преминаване на влака. В предварителното разписание са предвидени спирания за „фотопаузи“  до 10 мин. на всички експлоатационни пунктове (ж. п. гари и спирки) между Левски и Дойренци включително, при надлеза на сп. Умаревци, на ж. п. гара Ловеч, както и на всички спирки между ж. п. гари Ловеч и Троян.

По предварителното разписание атракционният влак ще тръгне в 07:20 часа от ж. п. гара Левски и ще пристигне в ж. п. гара Ловеч  в 09:55 часа. Възможни са промени в движението, тъй като влака ще спира на много места за фотопаузи. (Виж разписанието отделно)

Забележителното за локомотив No: 16.27 е, че за разлика от досега възстановените другимузейни парни локомотиви, локомотивът е възстановен в оригиналния си „немскo/австрийски“ (DR/OBB) вид – като цветово решение, има снегоочистителен плуг и като други елементи. А и иначе има изключително „гланцово“ излъчване, като току-що излязъл от производствените халета на производителя му – „Wiener Lokomotivfabrik“ („WLF“) – Floridsdorf, сега квартал на Виена, Австрия, през далечната 1948 г.

Последна актуална информация за разписанието на движение на атракционния влак на 27.03.2017 г.: Направление Левски – Троян: Левски – тр. 07:20 ч. гара без ж. п. гара Ловеч-север.

Летница – пр. 07:45 ч. Летница – тр. 07:55 ч. Дойренци – пр. 09:05 ч. Дойренци – тр. 09:17 ч. Ловеч – пр. 09:55 ч. Ловеч – тр. 10:50 ч. Абланица – пр. 11:40 ч. Абланица – тр. 11:48 ч. Троян – пр. 12:55 ч. Направление Троян – Левски: Троян – тр. 17:25 ч. Ловеч – пр. 18:13 ч. Ловеч – тр. 18:48 ч. Левски – пр. 19:43 ч. Това пътуване е част от атракционен железопътен „тур“ на чуждестранна туристическа групо по нашите железници, който ще се реазлизира в периода 25.03-02.04.2017 г. Пътешествието ще включва пътувания по направленията Левски-Ореш-Свищов, Левски – Троян, Септември – Велинград – Добринище, Перник – Радомир – Кюстендил – Гюешево и Калотина – Станянци с възстановените за движение на собствен ход под пара действащи музейни парни локомотиви на „БДЖ“, част от колекцията „Железопътно наследство“ NoNo: 16.27 „Лодка“ от локомотивно депо Горна Оряховица, 46.03 „Баба Меца“ от локомотивно депо София и теснолинейния 609.76 от локомотивно депо Септември.

Пътническият парен локомотив 16.27 има колоосна формула 1’Е – h2Р (което означава за неспециалистите 5 свързани задвижващи/двигателни колооси, третата от които е ведуща). Дължина между буферите е 23000 мм; маса с пълни запаси 156,1 тона; сцепна (адхезионна) маса 86 тона; диаметър на двигателните колооси по кръга на търкаляне 1400 мм; Максималната допустима конструктивна скорост на движение е 80 км/ч.; Мощността е около 1800 к. с.

Произведен е през далечната 1948 г. от „Wiener Lokomotivfabrik“ („WLF“) – Floridsdorf (Виена, Австрия), под заводски номер 17632 и първоначален номер 42 2746. Принадлежи към т. нар. „втори военен тип“ на немските железници (DR) – BR 42 (в БДЖ получили серийно означение 16). Всъщност, този тип локомотиви представлява усилена версия на „първия военен тип“ немски локомотиви DR серия BR 52 (у нас „БДЖ“ серия 15.00). Те имат по-голямо осово натоварване, по-големи скарни и изпарителни повърхности, по-голям диаметър на парните цилиндри. Рамата е гредова. Основния замисъл е включвал и снабдяването на локомотивите с кондензационна уредба за увеличаване на пробега им при пътуване без попълване на водните запаси (напр. на Източния фронт и тил – в окупирания СССР, където междугарията са по-дълги, има разрушена железопътна и водоснабдителна инфраструктура, а и масово и ефикасно действат партизански съединения). Общо са произведени 1094 броя в

периода 1944 – 1951 г. от няколко фирми в Германия, Австрия и Полша. Огромния брой неизправни локомотиви в парка на „БДЖ“ в следвоенния период от една страна, и от друга страна, необходимостта от усвояване на нарастващия трафик, вследствие стопанския подем и поетия курс към ускорена индустриализация, кара ръководството на нашите железници да търси попълване на недостатъчния локомотивен парк. За нуждите на нашите железници са доставени общо 33 единици (вече произведени през 1948-49 г,) и сме имали желанието да доставим и още единици, но за съжаление не е имало останали повече готови части и заготовки след края на Втората световна война. На практика, локомотивите от тази серия са последните доставени нови парни локомотиви за нашите железници. Парните локомотиви, доставяни след това за „БДЖ“ са вече ползвани машини.

Пристигат в България през 1952 г. и заместват локомотивите серия 19.00 в тежката влакова работа по обслужването на пътническите и товарните влакове по ж. п. направлението Горна Оряховица – Стара Загора. Поради по-голямата си мощност, локомотивната серия се утвърждава като подходяща за нашите планински участъци при обслужване на тежки пътнически и товарни влакове. До 1960 г. всички единици от серията са

преустроени на въглищно-мазутно отопление. В „активната“ част от живота си, лок.No: 16.27 домува в локомотивно депо Горна Оряховица. След навлизането на магистралната дизелова тяга, единиците от серия 16, които се експлоатират основно по Презбалканската IV-та линия, са извеждат в резерв, като локомотив 16.27 е изпратен в база Калояновец.

От март 2014 г. започва възстановяването на лок. 16.27 за движение със собствен сила от екипа на Алберт Иванов в локомотивно депо Горна Оряховица. Една година по-късно – на 31.03.2015 г. се извършва успешно пробно пътуване, с което локомотива се приема за годен за атракционни и туристически пътувания. Друг представител на тази локомотивна серия, които е съхранен и възстановен (още през 2005 г.) от локомотивно депо Горна Оряховица като музеен, е лок. No: 16.01. Със същия до неотдавна се извършваха атракционни и кинематографични пътувания, включително и до Троян.

Информация: инж. Георги Стойков, снимки: RailPictures.net и Ulpia Tours

Advertisements

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s